سیستم بی ام اس ساختمان مخفف عبارت (Building Managment System (BMS به معنی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان است. حال این مدیریت هوشمند ساختمان چگونه انجام می گیرد؟ هزینه مجهز کردن ساختمان به سیستم بی ام اس چقدر است؟ مزایا استفاده از سیستم بی ام اس ساختمان چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا این موارد را با جزئیات برای شما شرح دهیم.

قبل از هر چیز باید تعریفی از سیستم بی ام اس ساختمان داشته باشیم. سیستم بی ام اس هوشمند ساختمان کار کنترل و نظارت بر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی داخل ساختمان مانند تهویه، روشنایی، ایمنی و … را به وسیله مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارها انجام می دهد تا با کمترین دخالت نیروی انسانی کار کنترل ساختمان را با بالاترین دقت انجام دهد. سیستم مدیریت ساختمان شامل نرم‌افزار و سخت‌افزار است، سخت‌افزارها معمولاً به صورت اختصاصی به وسیله میکروکنترلرها پیاده‌سازی می‌شوند و نرم‌افزارها نیز ممکن است به صورت اختصاصی برای سیستم نوشته شوند. در برخی از سیستم‌ها از نرم‌افزارهای کنترل و مانیتورینگ برای کنترل ونظارت بر عمل کرد بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. ارتباط میان سخت‌افزار و نرم‌افزار توسط یکی از پروتکل‌های  BACnet ، MODBUS  و … انجام می شود. بیان ساده تر تعریف بالا با این شکل است که با پیاده سازی سیستم بی ام اس هوشمند ساختمان شما بر روی تلفن همراه یا لپ تاب تان و با استفاده از نرم افزار شرکت پیاده کننده سیستم BMS ساختمان، کنترل تمام روشنایی ها، سیستم سرمایش و گرمایش، سیستم ایمنی و … را در اختیار خواهید داشت و از هر جا می توانید آن را کنترل کنید. یا می توانید با انجام تنظیمات، کاری انجام دهید که در ساعاتی خاصی از شبانه روز روشنایی یک قسمت  فعال باشد و در خارج از آن زمان خاموش شود. سیستم سرمایش و گرمایش هر روز در ساعات خاصی روشن و در ساعت معینی خاموش شود و صد ها کار دیگر که به راحتی قابل انجام است. همه این موارد یعنی کاهش هزینه مصرف انرژی، نیرو کار و زمان.

مزایای bms ساختمان

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان چگونه انجام می گیرد؟

شاید یکی از دلایل مهمی که سیستم‌های مدیریت ساختمان را از نظر اقتصادی توجیه می‌کند، صرفه جویی در مصرف انرژی و امنیت باشد. هزینهٔ بالای آب، برق، گاز، تلفن و… و نیاز به صرفه جویی بیشتر در مصرف این موارد نیاز به یک سیستم کنترلری هوشمند دارد، سیستمی که بتواند دمای اتاق‌ها و آب گرم کن و بخش‌های مختلف ساختمان را کنترل کند، لامپ‌های روشنایی بدون استفاده را خاموش نماید،باز و بسته بدون در و پنجره‌ها در فصول گرم و سرد سال هشدار داده شود،برق لوازم برقی بدون استفاده قطع شود و صدها قابلیت دیگر که باعث کاهش هزینه های انرژی می گردد. همچنین در بخش امنیت با کنترل رفت و آمد به داخل مجموعه، امکان دسترسی دادن به افراد خاص جهت ورود به بخش های ویژه، کنترل مجموعه در تمام ساعات شبانه روز و کنترل ورود و خروج به داخل مجتمع ، گوشه ای از توانایی هایی سیستم بی ام اس ساختمان است.

هزینه مجهز کردن ساختمان به سیستم بی ام اس چقدر است؟

استفاده از سیستم های بی ام اس خارجی به دلیل تهیه تجهیزات و دانش فنی با قیمت روز و با توجه به قیمت بالای ارزهای خارجی در کشور در حال حاضر توجیه اقتصادی ندارد و هرینه ای بسیار سنگین را به کارفرمایان تحمیل می کند ولی سیستم های بی ام اس ساختمان هوشمند داخلی که در این چند ساله بسیار فعال شده اند با توانایی بالا مهندسان داخلی و هزینه چندین برابر کمتر از برندها خارجی می تواند اقدام به پیاده سازی سیستم بی ام اس هوشمند ساختمان نمایند. با توجه به پایین بودن هزینه نیروی کار در بخش تولید و نصب در کشور، استفاده از سیستم های BMS داخلی رونق گرفته است. حال می ماند انتخاب شرکت درست داخلی که بتواند پشتیبانی و قابلیت های مناسب را در اختیار ما قرار دهد.

در انتخاب شرکت یرای پیاده ساری سیستم BMS  همه ما ملاک های همچنین قیمت تمام شده، کامل بودن پکیج هوشمندسازی، پشتیبانی عالی، امنیت، داشتن پروژه های قوی و نصب حرفه ای و بهره مندی از سیستم نرم افزاری قوی را ملاک قرار می دهیم:

  1. در بحث امنیت سیستم هایی که از روش باسیم برای هوشمندسازی استفاده می کنند برنده هستند. زیرا سیستم WIFI نفوذپذبر بوده و قابلیت هک آن بالا است در حالی که در سیستم های بی ام اس باسیم امکان نفوذ به سیستم بسیار ضعیف است
  2. شرکت هوشمند سازی که سیستم عامل اختصاصی داشته باشد در اولویت است. در اغلب شرکت های هوشمند سازی ایرانی سیستم عامل خارجی بود و برای رفع عیب و باگ نیاز به نامه نگاری با شرکت مادر جهت حل مشکل است در حالی که در شرکت های که از سیستم عامل اختصاصی بهره مند هستند، مهندسین شرکت به سرعت اقدام به حل باگ کرده و پشتیبانی بهتری ارائه می دهند.
  3. محصولی که واقعا ساخت داخل باشد و در  ایران تولید شده باشد قطعا قیمت مناسب تری دارد. اغلب محصولات شرکت های ایرانی داخلی فقط اسم ایرانی دارد ولی تعدادی از شرکت های ایرانی کارگاه تولید دارند و محصولات را در داخل کشور و با توانایی داخلی تولید می کنند.
  4. وقتی محصولی در داخل تولید شده باشد در سراسر کشور خدمات پس از فروش و پشتیبانی و نصب دارد و در صورت خراب شدن یا پیدا کردن مشکل به سرعت عیب محصول برطرف می گردد. ولی در محصولات خارجی به دلیل مشکل تحریم و نبود قطعات در کشور در صورت خراب شدن محصول پروسه ای طولانی برای تعمیر و راه اندازی دوباره محصول باید سپری شود که در شرایط اقتصادی امروز برای کارفرمایان بسیار پرهزینه خواهد بود.
  5. داشتن رزومه قوی نیز یکی از ملاک های انتخاب یک شرکت جهت پیاده سازی سیستم بی ام اس ساختمان است. وقتی شرکتی در پروژه های ملی و کشور اقدام به پیاده سازی سیستم بی ام اس هوشمند کرده باشد قطعا از توانایی فنی بالایی برخوردار بوده است که چنین پروژه هایی حساسی به این شرکت سپرده شده است.

شرکت هوشمندسازی هانتا از شرکت هایی است که دارای سیستم عامل اختصاصی است که توسط مهندسین داخلی طراحی شده است. همچنین این شرکت دارای ۲۵ نمایندگی در سراسر کشور می باشد که خدمات نصب و پشتیبانی محصولات بی ام اس ساختمان را انجام می دهند. این شرکت دارای کارخانه تولید محصولات خود در ایران است که در شهر تهران مستقر است. از پروژه ای سیستم بی ام اس ساختمان این شرکت پروژه هوشمندسازی ساختمان صندوق نوآواری و شکوفایی ریاست جمهوری را می توان نام برد که بالاترین سطح پروژه در کشور است و اعتماد به شرکت ما توسط این مجموعه نشان از قابلیت های بالا فنی در محصولات خانه هوشمند هانتا می باشد.

کاربردهای سیستم بی ام اس ساختمان چیست؟

سیستم بی ام اس ساختمان کاربردهای بی شماری دارد که در زیر تیتر وار تعدادی از این موارد را بیان می کنیم:

  • کنترل هوشمند عبور و مرور در ساختمان
  • کنترل هوشمند میزان نور، دما و رطوبت
  • خاموش کردن روشنایی در صورت عدم حضور فرد در اتاق
  • خاموش کردن لوازم برقی در صورت بی استفاده بودن آنها
  • ایجاد محدودیت در استفاده از تلفن، گاز، آب، برق و…
  • ایجاد هشدار در صورت بازبودن درب‌ها، پنجره‌ها، پرده‌ها و…
  • حفاظت از ساختمان و جان افراد در برابر آتش‌سوزی، نشت گاز و…
  • حفاظت از ساختمان در برابر سرقت
  • قابلیت خاموش و روشن کردن لوازم برقی از راه دور از طریق تلفن همراه
  • کنترل هوشمند آبیاری
  • سیستم صوتی هوشمند
  • کنترل فیلترها، دما و تأثیر اشعه خورشید بر استخر

مزایای سیستم BMS ساختمان چیست؟

از مهمترین قابلیت های سیستم BMS ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش مصرف انرژی در طولانی مدت به دلیل حذف مصارف ناخواسته
  • کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری
  • حذف خطای اپراتوری به دلیل کنترل توسط رایانه
  • ثبت دقیق میزان استفاده هر واحد یا قسمت از منابع انرژی
  • گزارش‌گیری آماری از عملکرد اجزای مختلف ساختمان
  • اعلام آلارم هشداردهنده برای بازبینی دوره‌ای تجهیزات
  • امکان کنترل از راه دور