صفر تا صد هوشمند سازی ساختمان یکی از موضوعاتی است که بهتر است قبل از هوشمند کردن خانه، آن را دانست و با مراحل آن آشنا شد. یکی از موضوعاتی که امروزه ممکن است زیاد درباره آن در جامعه شنیده باشید و یا حتی مشاهده کرده باشید، هوشمند سازی ساختمان است. هوشمند سازی ساختمان علاوه بر اینکه کمک بسیار زیادی به ما می‌کند تا کارها را راحت‌تر انجام دهیم، باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می‌شود. به عنوان مثال تا چند سال پیش برای باز شدن درب پارکینگ باید از خودرو پیاده شده و درب را باز کرده و بعد مجددا درب را بسته؛ اما با روی کار آمدن کرکره‌های برقی تنها با فشردن یک دکمه این کار انجام می‌شود. در ادامه، مراحل صفر تا صد هوشمند سازی ساختمان را شرح می‌دهیم که می‌تواند کمک زیادی قبل از انجام این کار کند.

 صفر تا صد هوشمند سازی ساختمان

۱٫ بررسی نیازها

اولین مرحله قبل از هوشمند سازی ساختمان بررسی نیازها و شرایط است. در ابتدا باید مشخص کنید که کدام قسمت ساختمان و یا خانه را می‌خواهید هوشمند کنید. به عنوان مثال می‌خواهید سیستم روشنایی خانه، سیستم سرمایش یا گرمایش و … هوشمند شود. این اولین قدم در هوشمند سازی ساختمان است. در صورتی که نمی‌دانید چه قسمت‌هایی قابل هوشمند سازی است، می‌توانید با کارشناسان هانتا مشورت کنید.

پیش نیازهای هوشمندسازی ساخت

۲٫ بررسی شرایط

بعد از بررسی و انتخاب قسمت‌های موردنیاز برای هوشمند سازی، باید شرایط را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر صاحب خانه نیستید و مستاجر هستید، شرایط متفاوت است و می‌توانید در بعضی شرایط، طوری خانه خود را هوشمند کنید تا بعد از تغییر خانه نیز بتوانید استفاده کنید و یا با صاحب خانه خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. علاوه بر این موضوع، باید شرایط اینترنت را نیز بررسی کنید و اقدامات لازم را انجام دهید. در صورتی که خارج از منزل باشید، تنها راه ارتباطی شما با وسایل هوشمند منزلتان، اینترنت است. اینترنت پل ارتباطی بین شما و وسایل است و اگر این پل وجود نداشته باشد، ارتباطی نیز وجود ندارد. البته برخی از وسایل هستند که نیاز به اینترنت ندارند و این موضوع با توجه به شرایط متفاوت است.

۳٫ تعیین بودجه

سومین قدم از موضوع صفر تا صد هوشمند سازی ساختمان تعیین بودجه و هزینه‌ها است. بعد از انتخاب قسمت‌های موردنیاز برای هوشمند سازی، باید بودجه موردنیاز را تعیین کرد. مهم ترین دلیل برای این کار این است که با توجه به بودجه موجود، از لوازم مناسب با بودجه استفاده کرد. به عنوان مثال اگر بخواهید سیستم روشنایی خانه را هوشمند کنید، با تنوع زیادی از لوازم رو به رو می‌شوید که قیمت‌های متفاوتی نیز دارند. هر کدام از این محصولات دارای ویژگی‌های مختلفی هستند و با توجه به قیمتی که دارند، امکانات مختلفی نیز دارا هستند.

۴٫ انتخاب شیوه نصب

نکته بعدی که حتما باید آن را در نظر داشت، انتخاب نحوه نصب وسایل است. اگر صاحب خانه هستید که مشکلی وجود ندارد، اما اگر مستاجر هستید باید هماهنگی‌های لازم را با صاحب خانه خود انجام دهید تا در جریان باشد. برخی از وسایل ممکن است برای نصب نیاز به سوراخ کردن دیوار یا تغییراتی در ساختمان داشته باشد و شاید صاحب خانه این موضوع را دوست نداشته باشد. خوشبختانه تنوع وسایل زیاد شده و در صورتی که با این موضوع مواجه شدید، می‌توانید سراغ محصولاتی بروید که نصب آسان‌تری دارند و نیاز به تغییر در خانه نیست. یکی از ویژگی های محصولات خانه هوشمند هانتا نصب کلید و پریزهای در همان قوطی کلیدهای معمولی بدون نیاز به کنده کاری می باشد.

۵٫ اقدام

بعد از بررسی نکات گفته شده، می‌توانید نسبت به هوشمند سازی ساختمان اقدام کنید. در صورتی که اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید، بهتر است از افراد متخصص در زمینه هوشمند سازی خانه مشاوره بگیرید تا در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. کارشناسان هانتا در تمامی مراحل کنار شما هستند و می‌توانید در صورت داشتن هرگونه سوال و یا مشکل با هانتا در تماس باشید.

مراحل صفر تا صد هوشمندسازی ساختمان

 

هزینه هوشمند سازی ساختمان

موضوع بعدی از صفر تا صد هوشمند سازی ساختمان، هزینه‌های آن است. ممکن است اولین سوالی که برایتان پیش می‌آید این باشد که هزینه هوشمند سازی خانه چقدر است و برای هوشمند کردن ساختمان چه مقدار هزینه نیاز است. به صورت دقیق نمی‌توان مبلغ مشخصی را گفت، چون هزینه هوشمند سازی ساختمان برای هر خانه متفاوت است و هوشمند سازی یک موضوع کلی است و می‌تواند شامل قسمت‌های مختلف باشد. به صورت کلی هزینه هوشمند سازی بیشتر بستگی به محصولی دارد که می‌خواهید استفاده کنید و با توجه به تنوعی که در بازار وجود دارد، می‌توانید گاهی اوقات با هزینه بسیار کم خانه خود را هوشمند کنید. برای مطلع شدن از هزینه هوشمند سازی، می‌توانید به قسمت فروشگاه هانتا مراجعه کنید و یا باکارشناسان هانتا تماس بگیرید. ما در هانتا برای هر سطح بودجه ای پکیچی برای هوشمندسازی آماده کرده ایم تا تمام مردم ایران با هر بودجه ای امکان هوشمند کردن منزل خود را داشته باشند.

محبوب ترین محصولات خانه هوشمند

همان‌طور که می‌دانید محصولات مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها خانه خود را هوشمند کنید. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، تعداد این محصولات بسیار زیاد شده است و برای کاربردهای مختلف می‌توان از آنها استفاده کرد. در ادامه برخی از محبوب ترین محصولات خانه هوشمند را معرفی می‌کنیم تا بتوانیم در این مقاله که با هدف معرفی خلاصه ای صفر تا صد هوشمندسازی ساختمان ارائه شده است، بیشتر شما را با تجهیزات خانه هوشمند آشنا کنیم.

سیستم روشنایی

یکی از محبوب ترین موارد در هوشمند سازی ساختمان، هوشمند سازی سیستم روشنایی است. با استفاده از این قابلیت می‌توان با کنترل، اپلیکیشن تلفن همراه، تاچ پنل و یا کلید لمسی لامپ و روشنایی قسمت‌های مختلف خانه را کنترل کرد. به سادگی می‌توانید از پذیرایی منزل خود چراغ اتاق کودک خود را با تلفن همراه خاموش کنید و یا زمانی که در منزل نیستید چراغ‌ها را خاموش و یا روشن کنید.

کنترل سیستم روشنایی هوشمند با تلفن همراه

سیستم گرمایش و سرمایش

این مورد یکی از کاربردی ترین‌ها  قابلیت ها در هوشمند سازی ساختمان است. با استفاده از این سیستم می‌توانید به سادگی سیستم سرمایش و یا گرمایش را خاموش و روشن و دمای محیط را کنترل کنید. می‌توان دمای موردنظر را مشخص کرد تا به صورت خودکار هوای منزل را در آن دما نگه دارد. همچنین می‌توان از راه دور و قبل از رسیدن به خانه، سیستم گرمایش یا سرمایش خانه را روشن کرد تا هنگام رسیدن خانه گرم و یا خنک شده باشد.

همچنین برای پخش و کنترل موسیقی، سیستم امنیتی خانه مانند قفل درها، گلخانه، استخر و جکوزی، سیستم تلویزیون، کنترل پرده‌ها، آبیاری هوشمند گیاهان و درختان و … محصولات مختلفی وجود دارد که می‌توان آنها را نیز هوشمند کرد تا کارایی راحت‌تر و مصرف کمتر داشته باشند.